Eilandhoppen

Samen met zoonlief Finn (13) ging ik deze zomer op eilandhopavontuur. In zes dagen, drie eilanden bij langs met veel activiteiten onderweg. Het werd een fantastische ervaring, een waar avontuur en een mooie herinnering!

Dag 1 pakten we de veerboot naar Ameland, waar we in de stromende regen aankwamen. Het regende zo hard dat we er wel om moesten lachen. We waren er al op voorbereid dat het weer wel eens tegen kon vallen deze dagen, dus we lieten ons niet meteen afschrikken. Ik had fietsen gehuurd en onze bagage werd naar onze B&B gebracht. Gauw de regenpakken aan en op de fiets naar Nes voor een warme lunch. Daar hadden we wel trek in.

We bleven zitten tot de regen was weggetrokken. Rond 15:00 konden we op weg naar Hollum: 15km fietsen, met al snel de vuurtoren in zicht. Het is deze dag niet meer gaan regenen en we hadden de wind mee dus het werd een heerlijk tochtje.

Nadat we ons gesetteld hadden in de fijne B&B, gingen we eropuit voor een korte wandeling door de Hollumse duinen. ’s Avonds maakten we nog een lange wandeling en hadden we de grootste lol in en langs het water en op de duinen. Een heerlijk begin van ons avontuurlijke vakantie!!

Dag twee stond er windkracht 10. Ik begon de dag met een rondje hollen, maar het strand was onbegaanbaar. De wind sloeg het zand keihard in mijn gezicht. Het strand was verlaten en ik koos voor de veilige route langs de andere kant van de duin. De harde wind maakte ook dat we ’s avonds niet konden vertrekken met de zeilboot. Helaas. De wind was gedraaid en we besloten terug te fietsen naar Nes. Dat ging met deze harde wind zo snel, dat we door fietsten naar het Oerd. Finn zijn mobiel vloog er nog uit zijn handen, zo hard stond de wind daar. Het stuk terug fietsen naar de haven ging tegen de wind in en dat was bijna niet te doen. We werden meermaals de duinen in geduwd door de wind. Uitwaaien to the max zeg maar.

We hebben de nacht doorgebracht in de haven, aan boord van Klipper Willem Jacob. Dag 3 zouden we om 05:00 uur vertrekken als de wind voldoende was gaan liggen. Dat was helaas niet het geval. We moesten wachten tot het volgende getij en om 15:00 uur konden we dan eindelijk vertrekken met windkracht 7.

Het eerste stuk voeren we op de motor. Op den duur gingen de zeilen omhoog en was het hard werken. Finn kreeg een opdracht om de rechter zwaard in de gaten te houden. Ik moest helpen hijsen bij het overstag gaan. Heel vaak overstag gaan. Het woei zo hard dat het schip meer dan 45 graden schuin stond. Van links naar rechts en nog een keer en nog een keer. Het leek niet op te houden. Ik vond het fantastisch. Het was hard werken maar superleuk. Finn kon de deining minder goed verdragen en werd zeeziek. Toen we na 7 uur varen eindelijk op Terschelling aankwamen was hij dan ook heel erg blij!

Samen aan het roer van het zwaard

We kwamen na 22:00 uur aan op Terschelling, in plaats van de geplande 11:00 uur. Dag 1 op Terschelling hebben we dus gemist. Het hotel pal onder de Brandaris maakte dat meer dan goed. Dag 4 was Finn nog moe van het zeilen en fietsen, maar ik had geregeld dat we gingen Blokarten en dus huurden we nogmaals een fiets en gingen op weg naar paal 8. Er stond nog steeds een pittige wind en het Blokarten ging dan ook heel erg hard. Het was supergaaf om te doen! Het uur was wat mij betreft veel te snel voorbij.

De rest van de dag hebben we het rustig aan gedaan met Pokémons zoeken (Finn dan) en ’s avonds weer een strandwandeling. Omdat we laat terug waren van de Pizzeria konden we niet al te ver het strand op. We bleven wat hangen op het groene strand, wat prima was en wederom erg gezellig. Zo fijn om met z’n tweeën op vakantie te zijn. Echt quality time!

De volgende morgen hadden we de vroege boot naar Vlieland. Van slecht weer was nog steeds geen sprake (tenzij je harde wind als slecht weer bestempeld). Op Vlieland was ik nog nooit geweest dus ik was erg benieuwd.

Het eiland is erg klein en je kunt makkelijk van de ene naar de andere kant lopen. Gelukkig maar want Finn was helemaal klaar met fietsen en wilde eigenlijk niet zoveel doen. We boekten een excursie voor de avond en hebben de middag wat liggen chillen in onze hotelkamer en wat door het winkelstraatje geslenterd. Ik kwam eindelijk toe aan het uitlezen van mijn boek. Ook fijn!

‘S avonds namen we de Vliehorsexpress die ons naar de Sahara van het Noorden bracht: de Vliehors. Een enorme zandvlakte waar je anders niet kunt komen. We hebben zeehonden gespot, naar mijn broertje en zijn gezin gezwaaid die op Texel verblijven, en we hebben het drenkelingenhuisje bezocht. Aldaar was het heel gezellig rond het kampvuur met mooie verhalen en prachtige liedjes. We kregen warme chocolademelk die echt superlekker was. Het was een mooie afsluiter van een heerlijke vakantie.

We werden zelfs nog getrakteerd op een prachtige zonsondergang!

De volgende morgen rende ik nog door de duinen en bossen van Vlieland om afscheid te nemen van dit mooie avontuur. Het waren zes fantastische, avontuurlijke maar ook vermoeiende dagen. Zes dagen 1 op 1 met mijn jongste zoon. Onbetaalbaar! Wat hebben we mooie herinneringen gemaakt en wat was het fijn dat manlief en onze oudste zoon ons in Harlingen op stonden te wachten om ons weer veilig mee te nemen naar huis. We kijken terug op een zeer mooi avontuur en zijn tevens blij om weer bij elkaar te zijn.